Official Website of
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia
Malaysian Communications and Multimedia Commission
EN
MY
Search
Search:
EN
MY
Search:
Search
HOME
ABOUT US
HISTORY
VISION & MISSION
COMMISSION MEMBERS
OUR RESPONSIBILITY
OUR COMMITMENT
ANNUAL REPORTS
SECTOR
BROADBAND
MOBILE SERVICES
FIXED SERVICES
SATELLITE
BROADCASTING
POSTAL AND COURIER SERVICES
DIGITAL SIGNATURE
STRATEGIC TRADE
UNIVERSAL SERVICE PROVISION
LEGAL
LEGISLATION
INSTRUMENT
DISPUTE RESOLUTION
REGISTERS
MEDIA & EVENTS
PRESS RELEASES
PRESS CLIPPINGS
ANNOUNCEMENTS
PHOTO GALLERY
VIDEO GALLERY
ACADEMY
CAREER
CONTACT
HEADQUARTERS
STATE OFFICES
DIRECTORY
WEBSITE EXPERIENCE FEEDBACK
KnowledgeHub
Integrity
Did you know?
Make a complaint
Consumer
Licensee
Follow MCMC in Social Media
Media & Events
Home
Media & Events
Press Clippings
Modul Pembelajaran Keselamatan Internet Perlu Fokus Isu Kesedaran Dan Pembangunan
Press Clippings
Media & Events
Modul Pembelajaran Keselamatan Internet Perlu Fokus Isu Kesedaran Dan Pembangunan
05 Nov 2014, bernama
KUALA LUMPUR, 5 Nov (Bernama) -- Modul pengajaran keselamatan Internet untuk pelajar sekolah perlu memfokus kepada dua aspek utama iaitu mengenai kesedaran keselamatan dan pembangunan keselamatan Internet.
Presiden Gerakan Belia Teknologi Informasi, Khaireel Azlee Abdul Aziz berkata dari sudut kesedaran keselamatan, ia perlu mendedahkan pelajar dan guru di peringkat sekolah rendah dan menengah kepada kajian kes berhubung masalah yang berlaku di alam siber.
"Kreativiti penjenayah dan perkembangan keselamatan dalam Internet berkembang setiap masa, oleh itu kesedaran adalah amat perlu. Satu cara yang boleh dilakukan ialah mewujudkan kesedaran melalui kajian kes mengenai masalah yang telah berlaku di alam siber," katanya kepada Bernama.
Beliau mengulas cadangan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk memperkenalkan modul pengajaran keselamatan Internet bagi pelajar sekolah sebagai sebahagian daripada mata pelajaran kokurikulum.
Beliau berkata dari sudut pembangunan sekuriti pula, ia seharusnya menggalakkan pelajar untuk memberikan idea dalam mencipta satu sistem keselamatan sendiri berpandukan kepada kajian kes yang telah dilakukan.
"Keselamatan berubah mengikut perkembangan teknologi. Lagi banyak kemudahan, maka lagi banyak eksploitasi boleh dilakukan. Oleh itu sistem keselamatan perlu ditingkatkan," kata Khaireel Azlee.
Presiden Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat, Mohamed Sabri Mohd Arsad turut mengalu-alukan cadangan tersebut dengan berkata ia tepat pada masanya memandangkan masalah utama pelajar sekarang ialah kurang mendapat pendedahan berkaitan keselamatan Internet.
Bagaimanapun beliau mencadangkan agar modul berkenaan diajar secara berperingkat iaitu di sekolah rendah dan menengah.
"Misalnya di peringkat sekolah rendah, diajarkan asas keselamatan Internet terlebih dahulu, sementara di peringkat sekolah menengah barulah diajar perkara yang lebih meluas dan mendalam," katanya.
Turut melahirkan nada yang sama ialah Presiden Persatuan Kumpulan Ibu Bapa Bertindak Untuk Pendidikan, Datin Noor Azimah Abdul Rahim yang berkata SKMM bertindak bijak dengan memperkenalkan modul itu yang membolehkan pelajar sekolah lebih menyedari mengenai bahaya siber dan Internet.
"Apa yang terjadi di Amerika Syarikat sehingga terdapat pelajar yang membunuh diri akibat 'pembulian siber' perlu dijadikan iktibar. Kita tidak mahu perkara seumpama itu berlaku di negara ini," katanya.
Beliau berkata oleh kerana ibu bapa sendiri tidak memahami konsep keselamatan Internet, SKMM perlu turut memberi penjelasan kepada mereka.
Back
Print
Share this article
Public
Make a complaint
Online Content Problems
Special Consumer Issues
Procurement Notices
FAQs
MCMC Logo
Industry
Application For Licence
Registers
Spectrum
Communications Equipment
Certifying Agency
Grants
E-Form
Resources
Publications
Industry
Statistics
Reports
Guidelines
Quick Links
E-Payment Portal
MyCOMMS
NUR Alert
Amateur Radio Operator Certification
Anti-competitive complaint form
Stay in Touch with MCMC
Subscribe our newsletter and get latest news and updates.
Email:
Follow